Landsbygdspartiet oberoende och Norapartiet anser inte att en så stor byggnad ska byggas på den plats som Rosens detaljplan medger. Den bli allt för skrymmande i förhållande till övrig bebyggelse.
Villaägarna runt Rosen som berörs och får betydande förändringar mot vad de har idag både för framtida byggnader på resp. tomt liksom för sin miljö, vilket vi inte anser vara motiverat. Inte heller har geologiska undersökningar skett för att stresstesta vad som händer med de gamla villorna, där minst en är av kulturhistoriskt värde (Rosen 5, enligt bygg- och miljönämnden) om man bygger det underjordiska garage som majoriteten uttalat sig positiva till i kommunstyrelsen 23-12-13,
Även buller, ökat trafikflöde, parkeringssituation över jord (45 platser) menar vi kommer bidra till negativa konsekvenser både för boende och brandkår som är beläget alldeles intill.
En förhoppning har varit att kommunen ska öka med drygt 2000 invånare fram till 2030 vilket är en utopi i dagsläget då SCBs siffror visar en ökning med ca 100 invånare fram till 2040. Åldersgruppen 65-79 år minskar jämfört med idag på 10 år med ca 1000 invånare. Gruppen 80+ ökar med ca 400 motsvarande period för att därefter sjunka, Statistiska siffror är alltid en gissning, som går att påverka med olika politiska beslut och marknadsföring.
Men vi ser en trend där äldre i högre utsträckning vill bo hemma. Vi arbetar aktivt för att minska tiden på säbo för den enskilda. Nära vård kommer att påverka möjligheten till vård i hemmet. Dessa faktorer påverkar efterfrågan på särskilda boendeplatser som är ett boende i livets slutskede.
i Nora saknar vi ett trygghetsboende det vill säga en lägenhet med enklare kök,
gemensamma utrymmen för måltid, social samvaro. Har man behov av hemtjänst eller hälso- och sjukvård ansöker man om det i ett trygghetsboende. Boendeformen kan vara hyresrätt, bostadsrätt eller kooperativ. Åldersgräns finns. (Ska ej jämföras med så kallade seniorboenden.) Många av trygghetsboendena har en trivselvärd anställd eller nära samarbete med pensionärsorganisationer. Det vill säga ett tryggt boende för den äldre befolkningen som har en central lokalisering i stan eller byn. Dessa boenden har visat att de förskjuter tiden för när man som enskild har behov av särskilt boende.
Vi menar att det är i denna ände man bör börja. Vi kommer att få en äldre befolkning under närmaste 10 åren, som har behov av särskilt boende under en kortare tid, men vi menar att här bör man utreda möjlighet till utökade platser på Hagby ängar som kan rymmas i den planerade lokalförsörjningsplan som nu sjösätts.
Kostnaden som kommer bli för kommunen i form av hyra för ett särskilt boende med 90 platser är inte försvarlig. Inte heller är den motiverad då många äldre i allt större utsträckning önskar vårdas i hemmet eller flytta till ett trygghetsboende centralt, särskilt då vi kan arbeta med fler förebyggande insatser. Utvecklingen går framåt samt att på åldersgruppen 80+ endast ökar under en period för att sedan gå ner.